ISO 9001 -sertifiointi vahvistaa Stenin ja Kimetin sitoutumista laatuun

Kahden Kimetin työntekijän ryhmäkuva sahauskoneen äärellä tuotantotiloissa. Kuvassa näkyy ammattimainen työote, moderni koneympäristö ja sertifioitu laatuajattelu osana arkea.

Miten laadun voi todentaa ja miksi sillä on merkitystä? Stén-konsernille myönnettiin kaksi vuotta sitten ISO 9001:2015-sertifikaatti, joka osoittaa, että konsernin toiminta on järjestelmällistä, dokumentoitua ja ulkopuolisesti arvioitua. Laatujohtaja Jani Paatola avaa artikkelissa, miten laatuajattelu on juurtunut osaksi konsernin arkea ja miten järjestelmää kehitetään jatkuvasti.  

Laatujärjestelmä tuo ryhtiä arkeen ja suuntaa kehittämiselle 

ISO 9001:2015 on kansainvälinen laatujohtamisen standardi, joka tarjoaa selkeät raamit organisaation toimintatapojen vakioimiselle, riskienhallinnalle ja jatkuvalle kehittämiselle. Sertifikaatti osoittaa, että toiminta on järjestelmällistä ja ulkopuolisen tahon arvioimaa.  

Stén-konsernin laatujohtaja Jani Paatolan mukaan konsernissa on totuttu toimimaan systemaattisesti ja laatu edellä jo vuosien ajan ennen virallista sertifiointia. Kun arjen käytännöt vastasivat jo pitkälti ISO 9001-standardin vaatimuksia, oli luontevaa hakea virallista tunnustusta, joka saatiin kaksi vuotta sitten.   

”Olemme käytännössä toimineet järjestelmän hengessä jo pitkään. Kun toiminta oli jo valmiiksi järjestelmällistä, sertifiointi oli meille luonnollinen askel. Nyt meillä on ulkopuolinen vahvistus sille, että suunta on oikea”, Paatola kertoo. 

Sertifikaatin ylläpito edellyttää säännöllisiä sisäisiä ja ulkoisia auditointeja, joissa arvioidaan, miten järjestelmää sovelletaan käytännössä ja missä on vielä kehittämisen varaa. Sertifikaatin on myöntänyt ja ulkoiset auditoinnit Sténillä suorittaa kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu DNV. Tämän vuoden auditoinnissa erityishuomio kohdistui konsernin investointeihin ja niiden hyödyntämiseen. Auditoinnista saatu palaute oli positiivista.  

Sertifioitu laatujärjestelmä tuo varmuutta ja läpinäkyvyyttä asiakkaalle 

Laatujärjestelmä on konkreettinen osoitus siitä, että laadun eteen tehdään suunnitelmallista ja jatkuvaa työtä. Asiakkaille tämä tarkoittaa ennen kaikkea luotettavuutta ja ennakoitavuutta, sillä he voivat olla varmoja siitä, että yhteistyö sujuu sovitusti ja prosessit ovat hallinnassa. Siksi monille sertifikaatti on tärkeä osa ostopäätöstä, sillä se kertoo siitä, että toimittaja täyttää myös tietyt kansainväliset vaatimukset. 

”Sertifikaatin avulla pystymme heti osoittamaan, että asiat on hoidettu standardien mukaisesti. Tämä vähentää tarvetta erillisille selvityksille ja kasvattaa luottamusta etenkin uusien asiakkaiden suuntaan”, Paatola kuvailee. 

Myös Sténin omissa toimittajavalinnoissa sertifioinneilla on selkeä rooli. Kun toimittajan järjestelmät on auditoitu ja sertifioitu, voimme luottaa siihen, että vaatimustenmukaisuus ja laatu ovat osa jokapäiväistä tekemistä. 

Laatuajattelu näkyy läpi organisaation 

Laatujärjestelmä näkyy koko organisaation toiminnassa perehdytyksestä johtamiseen. Uudet työntekijät tutustuvat järjestelmään osana perehdytysohjelmaa, ja eri toimipisteissä järjestetään säännöllisiä laatupalavereja. Laatupalavereissa käsitellään esimerkiksi havaittuja poikkeamia ja palautteita, joista saadaan tietoa kehitystyön tueksi. 

Laatuun ja vastuullisuuteen panostetaan myös resursoinnin tasolla. Konsernilla on oma kahden hengen laatutiimi, jonka vastuulla on laatujärjestelmän kehittäminen sekä vastuullisuustyön ohjaaminen. Viime vuosina vastuullisuuden rooli on korostunut, ja sen mittaamiseen kehitetään jatkuvasti uusia työkaluja muun muassa toimitusketjun näkökulmasta. 

”Laatu- ja vastuullisuustyö kulkevat meillä käsi kädessä. Molemmissa on kyse siitä, että asioita katsotaan pitkäjänteisesti ja kehitetään suunnitelmallisesti”, Paatola tiivistää.  

Lue lisää vastuullisuudesta.